سلطان ویلون
از ابتدای تاریخ موسیقی بزرگان زیادی وجود داشته اند

که مبدع سبکهای جاودانه ای بوده اند.بزرگانی چون بتهوون باخ دورژاک شوبرت واگنر موزارت و....بعدها ایران زمین نیز توانست چنین بزرگانی را پرورش دهد.اما این اساتید بدلیل محدود بودن سبکشان آن طور که باید نتوانستند مطرح شوند.
تا اینکه حدود ۴۸ سال پیش کودکی به دنیامد.هیچ کس نمیدانست که او قرار است بزرگترین هنرمند تاریخ شود
بهتر است به او بگوییم نابغه.من آثار زیادی از اساتید در
طول تاریخ شنیده بودم.همه شان برایم غریب بودند.با اینکه صدها بار آنها را شنیده بودم.ایرانی وغیر ایرانی.
تا اینکه روزی بطور کاملا اتفاقی نوایی به گوشم خورد
بله یکی از دوستانم گذاشته بود.دقت کردم صدای ویلن بود.اما چه صدایی!!!گویی تمام وجودم را گرفته بود.در



خواب هم نمیتوانستم چنین هارمونی زیبایی را بشنوم.
رویایی مینواخت!!!.انگار روحش با هنرش همخوانی میکرد.
با تمام وجودش ساز میزد.گویا از آسمان آمده بود.ولی
حقیقت داشت.او یک انسان بود.اما در ظاهر.باطنش که
دستانش را در نواختن یاری میداد دنیایی نبود.
چند روز بعد با تلاش اسمش را پیدا کردم.بله یافتم:
استاد بیژن مرتضوی
تا آن روز فکرش را هم نمیکردم که کسی بتواند به چنان
اوجی از موسیقی برسد تا جایی که اگر نوا وصدایش را
هزاران بار هم بشنوی خسته نشوی.او کسی است که
هر ایرانی به وجودش افتخار میکند.چرا که نام ایرانی را
در موسیقی تا ابد جاودانه کرد.
گله دارم از تمام کسانی که او را میشناسند و به هنرش
بها نمیدهند.از کسانی که هنگام عرضه هنرش به جهانیان با او معامله میکنند و هنرش را کالا به حساب
میاورند.
هنری که کوهی از تجربه ابتکار مهارت و
نتیجه ۴۵ سال تلاش هنریش است.
بیایید قدر دان او باشیم.


نوشته شده توسط: سعید فدائیان


مختصری درباره بیوگرافی استاد بیژن مرتضوی

بیژن مرتضوی فراگیری موسیقی را در سن ۳ سالگی در مکتب بزرگان موسیقی ایران آغاز کرد.
Click here to enlarge
Click here to enlarge
Click here to enlarge






استادانی چون پرویز یاحقی، علی تجویدی،حبیب ا... بدیعی،مسعود نوازیان و جهانگیر کامیاب به او موسیقی را آموختند و او را یاری دادند که راهی سفری تا مرز موفقیت شود.
Click here to enlargeClick here to enlarge
Click here to enlarge


در سن ۲۰ سالگی برای تحصیل در رشته راه و ساختمان به کشور انگلستان رفت و بعد از مدتی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و ضمن گذراندن دوران تحصیلش کار هنریش را دوباره مروری کرد و بالاخره بعد از اتمام تحصیلاتش به دنیای هنر بازگشت.
Click here to enlarge
در سال ۱۹۹۰ کارهای هنری را به طور جدی آغاز نمود، و پس از چند سال با ارائه چندین آثار هنری ارزنده که حاصل ۳۴ سال فعالیت هنری او بود اقدام به عرضه کارنامه هنریش کرد و هموطنانش را دعوت به گردهمایی کرد تا بتواند آنچه را در تنچه دارد با عشق به آنان هدیه کند.
Click here to enlarge
Click here to enlarge






پس از کنسرت موفقیت آمیز سوم جولای ۱۹۹۴ بیژن مرتضوی که با استقبال و حضور بیش از ۶۰۰۰ نفر از ایرانیان عزیز برگزار گردید کمپانی های بین المللی Greel Theatre - Jeep - The New Dodge و Chrisler با همکاری سازمان نیدرلندر پیش قدم گردیده و از بیژن مرتضوی دعوت به عمل آوردند تا در تاریخ دهم سپتامبر ۱۹۹۵ کنسرت دیگری را با مسئولیت مستقیم سازمان نیدرلندر در همین مکان برگزار نماید.این پیشنهاد در واقع یک رویداد هنری بشمار می رفت زیرا که برای اولین بار در تاریخ موسیقی ایران ۴ کمپانی معتبر جهان اقدام به برگزاری کنسرتی با حضور یک هنرمند ایرانی و برای ارائه موسیقی ایران نمودند و این امر راه گشاه و آغازی بود برای پیش برد و کسب موفقیتهای بزرگتری در زمینه هنر موسیقی توسط هنرمندان ارزنده ی مملکتمان ایران.
در تاریخ دهم سپتامبر ۱۹۹۵ کنسرت بیژن مرتضوی برای بار دوم در جایگاه بزرگان موسیقی جهان Greek theatre با موفقیت کم نظیری انجام پذیرفت، کلیه بلیط های این کنسرت از ۱۰ روز قبل از تاریخ اجرای این برنامه به طور کامل به فروش رسید و سوداوت اعلام گردید.
در پایان این کنسرت سرود ای ایران توسط بیژن مرتضوی به همراهی ۵۲ نفر موزیسین های ایرانی و غیر ایرانی نواخته و بیش از ۶۳۰۰ نفر جمعیت حاضر در سالن با به پا خواستن و هم خوانی نام ایران را گرامی داشته و به آن احترام نهادند و این شروعی بود برای ارائه موسیقی غنی ایران در صحنه های جهانی هنر.
به امید آنکه روزی بتوانیم با داشتن هنرمندانی عالیقدر ایرانی کلیه صحنه های هنری دنیا را با هنر و هنرمندان ایرانی به تسخیر در آوریم و جهانیان را به تماشا بخوانیم.


کمی خصوصیتر درباره استاد بیژن مرتضوی
بیژن مرتضوی، خواننده و نوازنده چیره دست و بی همتای ویلن که کار آهنگسازی و تنظیم آهنگ هم انجام می دهد، به پیشنهاد معین که دوستی عمیقی با هم دارند، خواننده شد و تا قبل از آن فقط ویلن می نواخت.
او اولین ایرانی بود که توانست با توانایی و قدرت خیره کننده ای در سالن گریک تیاتر برنامه اجرا کند. برنامه ای که همان اندازه که برای ایرانیان لذت بخش بود برای خارجی هایی که زبان فارسی را نمی دانستند هم لذت بخش بود. این برنامه به نوعی اوج کار هنری بیژن تا زمان اجرا به حساب می آمد و جذابیت ویژه و خارق العاده ای داشت و ماندگار شد.
بیژن در حال حاضر در لوس آنجلس زندگی می کند و تصمیم دارد به اسپانیا رفته و در آنجا زندگی کند و هم اکنون مشغول برگزاری کنسرت در نقاط مختلف است.



او با شادمهر دوبار کنسرت داده و چنان در نوازندگی چیره دست و بی همتاست که همه اجراهای زنده اش ماندگار گردیده و لذت بخش محفل همه دوستداران موسیقی و محبوب دوستداران ویلن می گردد.
بیژن همواره از معین بعنوان بهترین دوست خود به نیکی یاد کرده و پیوندی ناگسستنی با معین دارد . روابط خانوادگی و دوستی صمیمانه و عمیقی با معین دارد. او سالهای ۶۶ تا ۷۰ را فقط با معین کار می کرد. اما علت اینکه در سالهای اخیر چرا همکاری های هنری این دو با یکدیگر قطع شده را نمی دانیم.
بیژن از دور هم جمع شدن خانواده اش در سال ۸۵ به عنوان بهترین خاطره اش یاد می کند وی در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی بسیار به ایران رفت و آمد داشته که این رف و آمد در حاضر کمتر گردیده است. که آخرین سفرش به ایران تا جایی که من اطلاع دارم مربوط به ۵ سال پیش می شود.
Click here to enlarge
عكس بيژن مرتضوي در ايران!

همچنین بیژن برای ارائه آلبوم خود در ایران تلاش های گسترده ای نموده و چندین نوبت با وزارت ارشاد مذاکره نموده که متأسفانه تاکنون مجوزی برای ارائه آلبوم در ایران به ایشان داده نشده و امیدواریم این مجوز برای هنرمند برجسته و بی رقیب کشورمان در درون کشور صادر گردد تا تعداد بیشتری از مردم ایران بتوانند از شنیدن آثار وی لذت ببرند.



متأسفانه با آنکه آهنگهای بیژن در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گاهاً پخش می گردد اما هرگز اسم صاحب اثر، نوازنده، سازنده و ... برده نشده است و حتی سوء استفاده های شخصی نیز از آثار بیژن صورت گرفته به گونه ای که یک شرکت صوتی تصویری از اصفهان آهنگهای بیژن را بدون کسب اجازه از سازنده، تهیه کننده و نوازنده و ... بصورت آلبوم منتشر نمود که باعث ناراحتی و دلخوری و گلایه بیژن عزیز گردید؛
بیژن در این مورد گفته بود اگر از من اجازه می گرفتند بدون هیچ چشم داشتی مطمئناً اجازه می دادم اما اینگونه منتشر کردن آثار به نوعی اهانت و بی احترامی به صاحب اثر است و من ناراحتم که چرا بدون کسب اجازه چنین اقدامی کرده اند.!!! ...